zaterdag 4 februari 2012

De H.C. op het Canal de Bourgogne in 2009 DEEL 8

<META NAME="keywors= CONTENT="Tjalk,Hendrika celinaçanal de Bourgogne,tunnel de Pouilly,Pouilly en Auxois,Vandenesse en Auxois,Pont d'Ouche,varen, varen in Frankrijk,kanalen, rivieren,tunnel">


<xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxXXxxxxxxxxxxxx
     Met de Tjalk HENDRIKA CELINA op het Canal de Bourgogne in 2009
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx"XXXxxxXX
  DEEL 8: THUISREIS  2E DEEL      Tunnel de Pouilly -   Pont d Ouche   
De Hendrika Celina in Pont d'Ouche
Pouilly en Auxois, dinsdag/woensdag 22/23 september T 28 veel zon In de vroege morgen een lichte nevel. Daarna snel een grote hoeveelheid zonneschijn. en een oplopende temperatuur naar 28 C. mooi toch ? 
Probeerden De TV aan het praten te krijgen, dat lukte helaas niet. De oude analoge decoder geeft wel beeld op de TV. Dus de TV is het niet.  Gingen de auto halen op de fiets  , welke nog 18 km verderop stond.Volop  gratis Internet via een WIFI punt. Wel  natuurlijk even het blauwe knopje  op de "laptop" indrukken ja!
Pouilly en Auxois 
Weer een heerlijke  dag met veel zon en niet te warm.  We hebben weer  TV  door het verwisselen van de kop door een nieuwe. Gelukkig dus geen tuner of TV.
Installeerden tussendoor ook weer de twee schijnwerpers  voor de tunnel, welke wij morgenochtend willen doorvaren. Celina vindt  het toch beter om vanwege de gemoedrust mee de tunnel in te gaan. Voor veel mensen is 3333 M onder de grond varen toch een hele belevenis en moet  men natuurlijk geen claustrofobie hebben.
Oude sleepboot tot jaren vijftig in gebruik
Een blauwe hemel begeleidt ons vandaag door de tunnel. Vertrokken om 09.05   via de "VOUTE DE POUILLY EN AUXOIS" naar VANDENESSE EN AUXOIS   op 7 km. afstand  en na de tunnel nog even 8 sluizen .
 Deze tunnel is de op één na langste tunnel van Europa. De tunnel  zelf is 3333  m lang en met  aanlopen aan beide kanten van elk ca. 1 km samen 5.5 km. Men moet dus totaal zo,n 3 uren zeer inspannend sturen in een geul met ca 5,5 m vrije ruimte.  De hoogte in de tunnel is  in het midden ca 3.10  m . In de zijden 2.20. m  Er wordt gecontroleerd d.m.v. infra rode detectors elke 300 m  met controle panelen op de sluizen voor en achter de sluis.  Goed verlicht .  Verder sleepboten voor en na de sluis voor het geval dat het mis gaat.
Toevoerkanaal tunnel westzijde 
 We gaan de geul, welke direkt bij de haven begint,  in om 09.16. De tunnel in om 09.30 , de tunnel uit om 10.17 , de daarna  aangrenzende geul uit om  10.30. Al met al een vlotte onderdoorvaart . Slechts eenmaal een haak geraakt , wat ons een wrijfhout kostte. De tunnel was gelukkig weer goed verlicht.
Dat verliezen van zo'n wrijfhout gaat met veel lawaai gepaard. De geluiden echoën nog lang na.
sleepboot tunnel 2 BB motoren 
                                             Aansluitend  begonnen we direct aan de eerste 8 sluizen naar beneden: Escommes, Seremaize, Rambourg, Grand Pré, Chevrotte,,La Chaume, Vachey en om 11.44 Vandenesse, de  laatste sluis voor vandaag. Op sluis" Escommes" wordt de portofoon weer ingeleverd.
Om 12.00 lagen we  weer afgemeerd in de haven van VANDENESSE  EN AUXOIS. Hier is elektra en water. 
De tunnel is Celina gelukkig meegevallen en heeft beloofd volgend jaar weer mee te gaan. .
Vrijdag 25 september. Wederom weer lekker weer met ca  25C.,  In de ochtend nog weinig zon te zien , later nog wat opklaringen.   Sopten het dek .  Celina maakte mijn trui voor de winter  af. Gaan vanmiddag in Pont d 'Ouche  kijken of onze plaats voor de winter al beschikbaar is. Wij zijn eigenlijk een week te vroeg. Bryony, de havenbeheerster, heeft problemen met onze vroege aankomst, omdat nog niet alle passanten vertrokken zijn welke van de winter niet blijven liggen. 
Escommes haven  Oostkant tunnel 
Zaterdag 26 september. Tl  27.   Een dag met heerlijke brede opklaringen. Reden  naar Pont d 'Ouche  om met Bryony te praten over een te vroege aankomst.                                                        
Het Bleek een misverstand te zijn. Er komen de komende dagen en misschien nog in oktober Hotelboten langszij in de haven. Allen onderweg naar Dijon. Gezien wij  nog een week na  in Nederland te zijn geweest  terugkomen, zodat wij de boot naar haar definitieve winterplaats kunnen verhalen, was het probleem snel uit de wereld.
                                                           
Ochtend mist  op het kanaal Komt veel voor 
                
                
                                                                                                                         
Onze plek voor de winter biedt haar nu de mogelijkheid om twee hotelboten tegelijkertijd te ontvangen .
We blijven tot dinsdagmorgen in Vandenesse, mede vanwege dat een hotelboot dinsdagmorgen weer uit onze winterhaven vertrekt, zodat wij dan alle ruimte hebben om af te meren in een hoekje van de haven.




Vandenesse Cave rechts bij de sluis


Verder kwamen er nog twee luxe motors in de haven bijliggen. De welbekende "Noordster" en een UK kanaalboot. Verder een luier dag .
Vandenesse  zondag  27 sept. 
Grote schrik ! "Belle " onze "Welsh Springer Spaniel" vrat een vis op met een stuk lijn/lood er in. Zo goed als zeker geen haak. Kan tenminste geen wond ontdekken in haar kaak, ondanks veel bloed na het eruit trekken .( Van de vis nemen we aan). Belle toont  verder geen pijn of andere  moeilijkheden. Ook de volgende dag niet. Houden het wel goed in de gaten.
28-29 september    Tl  28 - 24    Zeer veel zon.
Wederom   een heerlijke zomerse dagen  , met nauwelijks een wolkje.  De temperatuur is heerlijk. Werkte nog wat houtwerk bij voor bescherming in de komende winte
Gaan morgenvroeg  aan onze laatste  traject beginnen. Naar onze plaats voor de overwintering. 
Vandenesse en Auxois  -  Pont d'Ouche   29 september .   
Met een strak blauwe hemel en een lichte ochtendnevel op het water vertrokken we  om 09.00 voor onze laatste vaartocht van dit jaar met bestemming PONT d"OUCHE .  de afstand is slechts 9Km,  en "maar"11 Sluizen. bij een lekker temperatuurtje van 25 C.                                                          
Passeerden sluizen de Fourneau (9) , La Mine (10), Rèpe, Revin, St Sabine (13), Bouley (14) en  sluis  nr.15 , die van Fontenis om  10.48.
De sluizen van Cruget, Rempart en Roche, Fees  en Sarree (nr 19) doen we nog voor 12.00. We hadden nauwelijks problemen en verloren geen tijd      
en meerden vervolgens  af in de haven van "Pont d 'Ouche "om 12.25.
Wij Konden direct onze plaats voor de winter  innemen. Werden hartelijk begroet door havenmeesteres "Bryony".
Het restaurantje/cafetaria  in het haventje heet dan ook "Chez  Bryony". 
                                                     
                
                   Pont 'd Ouche Onze ligplaats voor de winter 2009/2010
                   
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
 SAMENVATTING :
Wij zijn het hele jaar zonder noemenswaardige problemen door 308 sluizen gevaren en hebben 45 aanlegplaatsen aangedaan.
       Alleen de boegschroef heeft het in de buurt van Veneray-les-Laumes laten afweten vanwege een gebroken breekpen in de motor.
        De motor heeft het weer uitstekend gedaan.  Wij zijn benieuwd hoe snel de komende dagen de haven vol loopt. Wij zijn de vierde zo te zien.
         De hele zomer is te omschrijven als warm en zeer veel zon. nauwelijks of geen regen gehad. Minder dan 10 regendagen.


xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
OVERZICHT  v/d/   REIS    op  het  kanaal   van  BOURGONDIE   in  2009


Vertrokken    op   7 mei     uit   ST JEAN DE LOSNE.
Arriveerden   op  29 sept.  in    PONT D 'OUCHE .
 Aantal   reisdagen       :      145         Aantal  sluizen          :      308                                      
 Aantal km' s               :      418        Aantal  tunnels           :      2  x 1
 Aantal    stilligdagen    :     100       Aantal Havens/aanlegplaatsen : 45
Aantal liters   diesel     :      183                              
verbruik   0.437  Lt  per km     .  verbruik per uur  ca  1,5  à  2 ltr.
Over het algemeen prachtig weer.  Aantal dagen met regen : minder dan 10 !
                
                     Omgeving  Pont 'd Ouche


Op naar onze volgende reis.   Planning ?      Rondreis via Canal du centre , Can de Nivernais naar Auxerre,en weer terug naar Pont d'Ouche via de nu ons bekende Canal de Burgogne .
Deze reis te lezen in : Met de tjalk 
HENDRIKA CELINA  door de Bourgogne IN 2011.


De overwinteringsplaats van de H.C.
                                                             





EINDE


Terug naar STARTPAGINA van FRANKRIJK


Geschreven in het voorjaar van 2010.
Copyright :    J.J.Anders.

                                                   








                   







Geen opmerkingen:

Een reactie posten