<xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxXXxxxxxxxxxxxx
Met de Tjalk HENDRIKA CELINA op het Canal de Bourgogne in 2009
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx"XXXxxxXX
DEEL 8: THUISREIS 2E DEEL Tunnel de Pouilly - Pont d Ouche
De Hendrika Celina in Pont d'Ouche |
Probeerden De TV aan het praten te krijgen, dat lukte helaas niet. De oude analoge decoder geeft wel beeld op de TV. Dus de TV is het niet. Gingen de auto halen op de fiets , welke nog 18 km verderop stond.Volop gratis Internet via een WIFI punt. Wel natuurlijk even het blauwe knopje op de "laptop" indrukken ja!
Pouilly en Auxois |
Installeerden tussendoor ook weer de twee schijnwerpers voor de tunnel, welke wij morgenochtend willen doorvaren. Celina vindt het toch beter om vanwege de gemoedrust mee de tunnel in te gaan. Voor veel mensen is 3333 M onder de grond varen toch een hele belevenis en moet men natuurlijk geen claustrofobie hebben.
![]() |
Oude sleepboot tot jaren vijftig in gebruik |
Deze tunnel is de op één na langste tunnel van Europa. De tunnel zelf is 3333 m lang en met aanlopen aan beide kanten van elk ca. 1 km samen 5.5 km. Men moet dus totaal zo,n 3 uren zeer inspannend sturen in een geul met ca 5,5 m vrije ruimte. De hoogte in de tunnel is in het midden ca 3.10 m . In de zijden 2.20. m Er wordt gecontroleerd d.m.v. infra rode detectors elke 300 m met controle panelen op de sluizen voor en achter de sluis. Goed verlicht . Verder sleepboten voor en na de sluis voor het geval dat het mis gaat.
![]() |
Toevoerkanaal tunnel westzijde |
Dat verliezen van zo'n wrijfhout gaat met veel lawaai gepaard. De geluiden echoën nog lang na.
![]() |
sleepboot tunnel 2 BB motoren |
Om 12.00 lagen we weer afgemeerd in de haven van VANDENESSE EN AUXOIS. Hier is elektra en water.
De tunnel is Celina gelukkig meegevallen en heeft beloofd volgend jaar weer mee te gaan. .
Vrijdag 25 september. Wederom weer lekker weer met ca 25C., In de ochtend nog weinig zon te zien , later nog wat opklaringen. Sopten het dek . Celina maakte mijn trui voor de winter af. Gaan vanmiddag in Pont d 'Ouche kijken of onze plaats voor de winter al beschikbaar is. Wij zijn eigenlijk een week te vroeg. Bryony, de havenbeheerster, heeft problemen met onze vroege aankomst, omdat nog niet alle passanten vertrokken zijn welke van de winter niet blijven liggen.
Escommes haven Oostkant tunnel |
Het Bleek een misverstand te zijn. Er komen de komende dagen en misschien nog in oktober Hotelboten langszij in de haven. Allen onderweg naar Dijon. Gezien wij nog een week na in Nederland te zijn geweest terugkomen, zodat wij de boot naar haar definitieve winterplaats kunnen verhalen, was het probleem snel uit de wereld.
![]() |
Ochtend mist op het kanaal Komt veel voor |
Onze plek voor de winter biedt haar nu de mogelijkheid om twee hotelboten tegelijkertijd te ontvangen .
We blijven tot dinsdagmorgen in Vandenesse, mede vanwege dat een hotelboot dinsdagmorgen weer uit onze winterhaven vertrekt, zodat wij dan alle ruimte hebben om af te meren in een hoekje van de haven.
Vandenesse Cave rechts bij de sluis |
Verder kwamen er nog twee luxe motors in de haven bijliggen. De welbekende "Noordster" en een UK kanaalboot. Verder een luier dag .
Vandenesse zondag 27 sept.
Grote schrik ! "Belle " onze "Welsh Springer Spaniel" vrat een vis op met een stuk lijn/lood er in. Zo goed als zeker geen haak. Kan tenminste geen wond ontdekken in haar kaak, ondanks veel bloed na het eruit trekken .( Van de vis nemen we aan). Belle toont verder geen pijn of andere moeilijkheden. Ook de volgende dag niet. Houden het wel goed in de gaten.
28-29 september Tl 28 - 24 Zeer veel zon.
Wederom een heerlijke zomerse dagen , met nauwelijks een wolkje. De temperatuur is heerlijk. Werkte nog wat houtwerk bij voor bescherming in de komende winte
Gaan morgenvroeg aan onze laatste traject beginnen. Naar onze plaats voor de overwintering.
Vandenesse en Auxois - Pont d'Ouche 29 september .
Met een strak blauwe hemel en een lichte ochtendnevel op het water vertrokken we om 09.00 voor onze laatste vaartocht van dit jaar met bestemming PONT d"OUCHE . de afstand is slechts 9Km, en "maar"11 Sluizen. bij een lekker temperatuurtje van 25 C.
Passeerden sluizen de Fourneau (9) , La Mine (10), Rèpe, Revin, St Sabine (13), Bouley (14) en sluis nr.15 , die van Fontenis om 10.48.
De sluizen van Cruget, Rempart en Roche, Fees en Sarree (nr 19) doen we nog voor 12.00. We hadden nauwelijks problemen en verloren geen tijd
en meerden vervolgens af in de haven van "Pont d 'Ouche "om 12.25.
Wij Konden direct onze plaats voor de winter innemen. Werden hartelijk begroet door havenmeesteres "Bryony".
Het restaurantje/cafetaria in het haventje heet dan ook "Chez Bryony".

Pont 'd Ouche Onze ligplaats voor de winter 2009/2010
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
SAMENVATTING :
Wij zijn het hele jaar zonder noemenswaardige problemen door 308 sluizen gevaren en hebben 45 aanlegplaatsen aangedaan.
Alleen de boegschroef heeft het in de buurt van Veneray-les-Laumes laten afweten vanwege een gebroken breekpen in de motor.
De motor heeft het weer uitstekend gedaan. Wij zijn benieuwd hoe snel de komende dagen de haven vol loopt. Wij zijn de vierde zo te zien.
De hele zomer is te omschrijven als warm en zeer veel zon. nauwelijks of geen regen gehad. Minder dan 10 regendagen.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
OVERZICHT v/d/ REIS op het kanaal van BOURGONDIE in 2009
Vertrokken op 7 mei uit ST JEAN DE LOSNE.
Arriveerden op 29 sept. in PONT D 'OUCHE .
Aantal reisdagen : 145 Aantal sluizen : 308
Aantal km' s : 418 Aantal tunnels : 2 x 1
Aantal stilligdagen : 100 Aantal Havens/aanlegplaatsen : 45
Aantal liters diesel : 183
verbruik 0.437 Lt per km . verbruik per uur ca 1,5 à 2 ltr.
Over het algemeen prachtig weer. Aantal dagen met regen : minder dan 10 !

Omgeving Pont 'd Ouche
Op naar onze volgende reis. Planning ? Rondreis via Canal du centre , Can de Nivernais naar Auxerre,en weer terug naar Pont d'Ouche via de nu ons bekende Canal de Burgogne .
Deze reis te lezen in : Met de tjalk
HENDRIKA CELINA door de Bourgogne IN 2011.
De overwinteringsplaats van de H.C. |
EINDE
Terug naar STARTPAGINA van FRANKRIJK
Geschreven in het voorjaar van 2010.
Copyright : J.J.Anders.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten