zaterdag 4 februari 2012

De H.C. op het Canal de Bourgogne in 2009 DEEL 3

<METANAME="keywords"CONTENT="pontdOuche,PontRoyal,Pouillyenauxois,Tunnel,reizen,frankrijk,kanalen,sluizen,vandenesse,escommes,gissey,tranchédecreusot">
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXxxxxxxxxxxxxxX    
    Met de Tjalk HENDRIKA CELINA op Canal de Bourgogne in 2009
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXxxxxxxxxxxxxxXX

  DEEL 3                  PONT    D ' OUCHE         -      PONT     ROYAL  


Pont d'Ouche      is een kleine haven , dus van tijd tot tijd verhalen.
Besluiten om deze haven te gebruiken om onze boot te laten overwinteren de komende winter.
Veel goedkoper dan St.Jean de Losne en een leuke landelijke omgeving  met een goede supermarkt op 10 km in Bligny sur Ouche. Bovendien een kleine "Doe het Zelf" zaak.   
15 juni : De familie arriveert op de camping van Bligny sur Ouche in de avond. Men “verzuipt”echter op de camping. door de vele regen van de afgelopen dagen.  Zij zullen de komende 2 weken regelmatig meevaren met als hoogtepunt natuurlijk de tunnel.                
Weiden met koeien in Pont d'Ouche
Pont d Óuche  -  Vandenesse en Auxois    
Met half tot licht bewolkte lucht was het vandaag lekker weer. Brachten de auto naar Vandenesse. Met  de auto  van Cees retour.
Vertrokken op 16 juni  om 12.45 en slaagden erin om zonder moeilijkheden rond te zwaaien in de haven.We hadden 9km en 11 sluizen voor de boeg. 
Bij de eerste sluis aangekomen moesten we 20 min. wachten op de vrouwelijke sluiswachter.
Passeerden zonder problemen sluizen 19 t/m 9 tussen 13.25 en 17.05. De laatste paar sluizen hebben een ingewikkeld waterbeheerssysteem. Extra doorstroompijpen onder de sluismuren. Worden elektrisch bediend.
Meerden om 17.10 af in Vandenesse en Auxois. Het is er vrij vol: drie hotelboten , een restaurantboot en een viertal passanten. Er is gelukkig wel stroom , hoewel  slechts weinig amperage, ca 5 A.
Gereedschapmuseum
Vandenesse en Auxois    
Op 17 juni een geheel onbewolkte lucht, dus weer behoorlijk warm met 30 C. Verhaalden het schip ca 20 m naar voren .Er moest weer een hotelboot tussen.
In de 15e eeuw bouwde Philippe Pot, één van de eerste grote kruisvaarders, in Chateauneuf een imposant kasteel op een van de hoogste punten van Burgondie.
Vanuit de haven van Vandenesse heeft men er een prachtig uitzicht op. Boven bij het kasteel treft men schitterende vergezichten. Het kasteel is te bezoeken. Het is heel oorspronkelijk.
De mobiele bakker was geen succes. Hij had niet genoeg brood voor extra klanten. Op z'n Frans  dus. De haven is leuk, goed uitgerust en veel afwisseling door de hotel boten.
kasteel Chateauneuf bij renesse 
Vandenesse , een haven welke ongeveer 3 km voor de tunnel aan de kant van de Saône  is de laatste haven voor bijna alle hotelboten welke op het kanaal varen. Vanwege de afmetingen en de kans op schade  gaan deze schepen niet door de tunnel 
In het algemeen zetten zij de passagiers op de rondvaartboot. Deze gaat vanuit Pouilly en Auxois een of meerdere malen per dag door de tunnel heen en weer. Verstoort daardoor de reguliere vaart behoorlijk. De afvaarttijden worden bepaald door aanbod van eventuele passagiers.
Vandenesse 
Vandenesse  - Escommes      
  Aanvankelijk geheel onbewolkt, gedurende de reis licht tot half bewolkt. Later in de middag weer lichtbewolkt. Heerlijk weer dus.Het was ca 28 C en het water in het kanaal is nu al 21C. 
Bovendien stak er om 1200 een lichte Westenwind op.
Vertrokken om 09.50 met onze vaargasten op donderdag 18  en passeerden om 10.10 sluis 8 (Vandenesse) en vervolgens tussen 10.25 en 11.52  sluis 7 t/m 3.
Hadden bij sluis 4 een 20 min oponthoud door twee tegenliggers. Hierdoor haalden wij de laatste 2 sluizen voor 12.00 niet.
In sluis 2 werd geluncht en om 13.11 gingen we weer verder. Om 13.25 passeerden we de laatste sluis van vandaag en meerden  om  13.45 af in de kom voor de  tunnel in Escommes. Het waren dus 8 sluizen over een afstand van slechts 3 km. 
Oostzijde tunnel 
We hebben nu ons hoogste punt van de reis bereikt en wel 378 m.
Het afmeren gaf wel de nodige moeite i.v.m. veel stenen langs de kant. Moesten daarom zelfs nog een 20 tal meters verhalen voor een betere plek en om schade aan de kim te voorkomen.
Jo en Cees wandelden terug naar Vandenesse om de auto op te pikken. Zelf deed ik dat maar weer eens op de fiets.
Escommes      
Bij de laatste sluis voor de tunnel (Escommes , E1 S) krijgt men alle instructies voor het doorvaren van de tunnel.
Verder krijgt men een inventarislijst van uitrustingstukken, welke men aan boord moet hebben.De belangrijkste zijn: reddingsvesten voor elke opvarende, welke men moet dragen in de tunnel, en een extra losse in  de kuip, reddingboei, puts, een goedwerkende schijnwerper.
Een bootshaak  en , jawel, een goed werkende motor. Men controleert behoorlijk fanatiek.                                                           
Bij vertrek naar de tunnel, welke men één a twee keer per dag mag passeren, moet men een verklaring tekenen dat men voor eigen risico door de tunnel gaat.
Verder krijgt men een marifoon mee met een vast kanaal.
In de tunnel wordt het schip in de gaten gehouden door infrarood melders. de tunnel is goed verlicht, maar schijnt regelmatig uit te vallen. Het beruchte slechte onderhoud ?
Aan beide kanten van de tunnel ligt een sleepboot met twee buitenboord motoren.
                                                                                                                                 
 TUNNEL VAN POUILLY EN AUXOIS  3333 m lang .
 Hoogte max 3.20 ,maar in de zijden slechts 2,40 m , breedte ca 5,50 m netto.
De tunnel is voorzien van goede verlichting ,aanwezigheidsindicatie, VHF en een treklijn welke met haar bevestigingshaken veel problemen kan geven voor grote schepen met een breedte van ca 5 m.
Ook smallere schepen lopen daar de meeste schade op. De haken zitten ongeveer   10 cm boven het water. Ze steken ongeveer 20 cm uit.
Verder heeft deze tunnel aanloopstukken van ruim 1000 m. Daardoor behoort ze tot de langste tunnels vanEuropa
Westelijk toevoergeul bij tunnel
Escommes    
Vrijdag de 19e juni gaf een geheel overdekte lucht  met later op de dag wat buien. Dat was met slechts 17 C een flinke afknapper. Haalden in Pouilly proviand en zagen daar in de haven slecht twee passanten.
In onze haven zagen wij net als gisteren om ca 1500 de rondvaartboot uit de tunnel komen. Deze deed vervolgens sluis 1 S v.v. en ging de tunnel weer in richting Pouilly. Hadden weer pompproblemen door de sludge.                                                                
Maakte het schip gereed voor de tunnel. Max hoogte 3 M. Schijnwerpers aangesloten en getest.  Het licht in de tunnel valt regelmatig uit.
Zoals al eerder gemeld wordt in het bijzonder de verlichting en de reddingsvesten gecontroleerd.
De vertrektijden zijn afgestemd op de enige rondvaartboot en de commerciële schepen welke voorrang hebben.
Na toestemming voor vertrek en na ondertekenen van de al genoemde verklaring ontvangt men een mobiele marifoon met een gesloten kanaal en een voorgeschreven vertrektijd.
6 Km lang wordt men in de gaten gehouden.
Tunnelingang Oostzijde 
Escommes - Pouilly en Auxois  zaterdag 20 juni   6KM   door de tunnel
Met een licht tot zwaar bewolkte lucht  vertrokken wij  op zaterdag 20 juni met onze familie om 12.15 en doken om 12.30  één van de langste tunnels van Europa in. Celina zag het niet zitten en ging 6 km wandelen over de berg heen samen met BELLE, onze hond. Het leverde nog een tweetal T-shirts op voor medewerking aan een enquête
De tunnel ging lekker vlot. Het eigenlijke deel van 3333 M werd in precies een uur volbracht.
De tunnel was goed verlicht .Gladde muren. Goed onderhouden.   Alleen aan de Noordkant venijnige ogen vlak boven water. Zoals reeds beschreven. Af en toe wat bijsturen met de boegschroef.
De uiteindelijke verfschade viel reuze mee. 4 Banden en 4 wrijfhouten waren voldoende voor slechts een handvol kleine verfschades.                                                                                     
Meerden om 13.50 af in de luxe uitziende haven van Pouilly
Pouilly en Auxois heeft een prachtige 14-15e Eeuwse kerk, de "Notre Dame" met eeuwenoude altaren, doopsvont en dergelijke.
In de directe omgeving vindt men een drietal stuwmeren, de Panthier, de Sercy en de Grosbois. Deze vormen  de voorraadbekkens voor het Kanaal van Bougondie.
Helaas 's avonds " life music" en "disco"  tot 0200 s’nachts . Veel overlast bij de auto van hangjongeren. Dus laat naar bed helaas.                                                                                                                                                                                                                                                       
Een dag met flink wat opklaringen met een lekkere temperatuur van 24 C.                                                   
Probeerden het sludgeprobleem op te lossen met doorspoelen slangen en afsluiters. Tevergeefs.
Zullen de tanks helaas  moeten gaan schoonmaken waarbij dan het leegpompen opgelost moet worden.
Maakten een wandelingetje naar het dorp voor ons dagelijks brood en ons Zondagse gebakje
Pouilly en Auxois                    .
Spraken met de sluiswachtster af om morgen om 10.00 te vertrekken. Gingen op visite in Bligny bij onze familie welke daar met een caravan op de camping staan.
Pouilly en Auxois  is een behoorlijk stadje met een grote supermarkt op 500 m van de haven. In het stadje op ca 1500 m zitten een aantal bakkers , banken en restaurantjes.
Pouilly en Auxois   -  sluis Gissey     
Vertrokken op maandag 22 juni om 0950 met onze passagiers naar de eerste sluis (Pouilly), waar we 10.08 door heen schutte. Vervolgens deden we de daaropvolgende 10 sluizen in 1 u en 48 min. Een record tempo.De afstand? Slechts 7 km. 
De sluizen werden allemaal elektrisch bediend. Slechts één tegenligger,  een hotelboot .
Deze sluizen moeten wel in één keer worden genomen in verband met de waterhuishouding. Eén meeligger ongeveer 2 uur achter ons. Meerden  vlak 12 (Gissey) in een zwaaikom af  om ca 12.30. Weg 970 loopt er vlak langs. Niet erg druk gelukkig.
Aan de andere kant in de diepte horen we het geruis van de A6. Houden ons verder die middag rustig Het is een kleine haven met alleen maar water.
Gissey
Sluis Gissey   
Brede opklaringen met aanvankelijk  een onbewolkte lucht op 23 juni met 25 C.  De familie gaat "shoppen" in Dijon. Kleine onderhoudswerkzaamheden aan dek.                                                           
Sluis Gissey -    Pont Royal     
Met een middagtemperatuur van 28 C en een bijna onbewolkte lucht  met  gelukkig wat wind vertrokken we  om 09.50 naar de eerste sluis : "Gissey' (12)  en schutte om 10.05. Vervolgens hadden we een "bief" van 10 km !
Een "Bief" is een kanaalpand tussen twee sluizen. Komt hier zelden of nooit voor. Passeerden vlak voor sluis 13 (Pont Royal) Tranchéé de Creusot, een nauwe doorgang van ruim 1100 m,   met een breedte van 6 m . ( Heeft wel passage stukken).Dus goed uitkijken.
Tranchée de Crousot
Wij kwamen net te laat voor de 2e sluis voor vandaag sluis i.v.m. de middagpauze tot 1300. Werden echter pas om 13.25 geschut i.v.m. een dispuut tussen de eigenaar van een speedbootje en de sluiswachter. Deze weigerde dat speedbootje door de sluis te laten omdat zij geen kanaalvignet hadden .
We meerden af om 13.34 in de haven van Pont Royal en gingen 's middags de auto ophalen bij sluis Gissey.




Dal van de Ouche

STARTPAGINA ( varen door Frankrijk)


Sjaak Anders    jan 2012 









Geen opmerkingen:

Een reactie posten