zaterdag 4 februari 2012

De H.C. op het Canal de Bourgogne in 2009 DEEL 5


<META NAME="keywords"CONTENT="TjalkHendrikaCelina,varen,kanalen,tjalk,sluis,sluizen,écluse,ravières,AncyleFranc,Frankrijk,kanalen,Montbard,Montbard superieur,la Grande Forge, Vlagvoering,Buffon">

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXxxxxxxxxxxxxxxxxxxxXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
 Met de Tjalk HENDRIKA CELINA op Canal de Bourgogne in 2009
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXxxxxxxxxxxxxxxxxXXXXXXXXXXXXXXXXXXXxxxxXXXXXXXXXXXxxxx
DEEL 5              VENARAY  LES LAUMES         --      RAVIÈRES
De H.C. in Veneray les Laumes
        Er is stroom en water aanwezig. Helaas schreeuwend duur ( E 15, - per nacht!).Officieel tenminste. Het liggen op zichzelf is gratis. We gingen weer eens 14 km fietsen om de auto op te halen.
Later bleek, dat niemand de elektra kosten komt ophalen! Tenminste in 2009. In het vlak bijgelegen VNF kantoor halen ze de schouders op en denken dat je op het stadhuis moet informeren. Wij denken dat voor die prijs, waaraan minstens 700 % verdiend wordt, wij wel wat meer service mogen verwachten en laten het er bij. Het kan ook zijn , dat na vertrek van een huurmaatschappij nu alles gratis is. Alleen is men de bordjes vergeten weg te halen.
 (In 2010 kwam er door de weeks toch weer wel een ambtenaresse van het stadhuis in de vroege morgen.)
Vlak bij de havenkade ligt een drukke spoorlijn.                                                               
De herrie van de spoorlijn is behoorlijk door de vele goederentreinen. 
 Er komen veel vissers om hun geluk te beproeven.
Voorbij de sluis aan de westkant is nog een haven. Deze is uitgerust met steigers, elektra en water. Verder een kade voor hotelboten van ca 50 m. Er staat ook een VVV kantoortje, maar wij hebben dat nooit open gezien.
Monbard
Montbard  dinsdag 21 juli Tl 30
Bleven nog een dagje liggen ondanks de onzekerheid van betalen. Wel of niet zonder stroom toch betalen? De eerste dag is er niemand geweest. Rondvraag bij andere "waterzigeuners" levert dezelfde informatie op. Er komt nooit iemand geld ophalen.
2 Huurboten vertrokken. Verder blijven er nog een tweetal motorboten en een moderne luxe motor liggen. Inmiddels komt er nu 11.19 weer een huurboot binnen. Het blijft dus een rustig gebeuren op dat kanaal.
Montbard is een echt industriestadje  overheerst door in indrukwekkende toren. De laatste restanten van een groot fort. Bewoner was onder anderen de Graaf van Buffon, een directe intendant van de Koning in Parijs. Er liggen prachtige terrastuinen.
In de buurt ligt ook Alesia, een slachtveld waar Julius Ceasar in 52 voor Christus nog rondwandelde. Natuurlijk ook een museum over die tijd
6 KM ten oosten van Montbard ligt in een prachtige beschaduwde en koele vallei de vroege "Abdey van Fontenay".Opgezet in 1118 door Saint -Bernard tijdens een geweldige expansie van de Cistercian kloosterorde. Het bevat behalve een kerk uit 1140, een 7 andere torens. klooster , gevangenis en diverse opmerkelijk luxe zalen.
Het stadje (een groot dorp) biedt twee supermarkten, een tweetal bakkers, meerdere apotheken/drogisterijen en een hele batterij banken. Een grote markthal complementeert de hele zaak, afgezien van een aantal kappers en boetiekjes.
De steengroeven 
Aan onze kant van het kanaal ligt een vrij groot industriecomplex. Een echte stadshaven, niet mooi dus. De trein dendert regelmatig achter het industrieterrein boven langs.                                                                                     
woensdag 22 juli  Temp lucht  31 C. . Celina voelde zich niet lekker, dus ondanks het snel opklaren van het weer, het regende om 08.00 een beetje, besluiten we om nog maar een dagje te blijven liggen.
Er passeren een drietal motorboten "montant".
Onze Deense passant is vanmorgen ook vertrokken, dus we liggen na het vertrek van een huurboot om 11.00 weer alleen in de haven.
De haven aan de andere kant van de sluis, de z.g. "Marina" is ook leeg. Het blijft dus rustig langs het kanaal.
Of is het de duurte van Montbard?                                                                                                                                                                                         Donderdag 23 juli TL 20 De dag begon met regen en onweersbuien, later op de dag wat opklaringen. Aan het einde van de middag weer wat buien. Dus weer een enorme temperatuurval van ruim 10 C. Bleven dus liggen.
Wij zijn nu eenmaal van huis uit  "mooiweer vaarders".
vrijdag   24 juli  TL 20 Zwaarbewolkte lucht met een redelijke kans op een bui doet ons aarzelen om te vertrekken.
We besluiten om voorlopig maar even af te wachten. We hebben nog steeds  alle tijd van de wereld.
Een aantal buien verstoort echter het mooie weer. Dus maar weer wachten op morgen. Dan wordt door verschillende weerbureaus erg veel zon voorspeld met 24-27 C.
In de loop van de middag arriveren twee luxe motors, waaronder een oude bekende uit Pont d Óuche . de "No sweat", een platbodem uit het Westland.
S' Morgens passeerde nog een huurboot uit Venaray les Laumes.


                 Can de Bourgogne

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
VLAGVOERING
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

De juiste vlag voeren is hier op kanalen werkelijk een zootje. Iedereen doet maar wat. Zwitsers blijven na aankoop onder Nederlandse vlag varen vanwege de invoerrechten. De Fransen zien helemaal het nut van vlaggen niet in. De Engelsen zijn van mening, zolang hun schip in Nederland geregistreerd staat, of daar verzekerd is, zij moeten varen onder de Nederlandse vlag. Ook ziet men "Mickey Mouse" vlaggen of "streek" vlaggen. Met de thuishavens is het al even slecht gesteld. Jammer. Wij houden nu eenmaal van de goede vlagetiquette.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Montbard zaterdag 25 juli      
Nadat we eerst even de sluiswachtsteres hadden gewaarschuwd vanwege de smalle aanloop naar de sluis, vertrokken we om 09.05 richting La Grande Forge  verder  met een prachtige lucht met brede opklaringen. Vandaag 7 km met 5 sluizen. Dus niet al teveel.
Helaas betrok de lucht binnen een half uur. Gelukkig hielden we het droog tot onze bestemming voor vandaag. Vlak na aankomst een licht buitje. De temperatuur bleef steken bij 20 C.
Onderweg kwamen we twee tegenliggers tegen die net de sluis  van Fontenay (66) uitkwamen.
Sasten om 09.26 in sluis 64 (Montard 1 ) en de laatste sluis voor vandaag, "Buffon" was om 10.52 aan de beurt. Passeerden onderweg km paal 100 en hebben dus nog 100 km te gaan op het "Canal de Burgogne".
Om 11.20 meerden we af bij la Grande Forge in Buffon. Dit is een oude smederij uit de 18e eeuw en is nu een museum. Dit museum geeft een goede indruk van de ijzer en staalindustrie in Bourgondiè aan het einde van de 18e eeuw tot halverwege de 19e eeuw.
Canal de Bourgogne bij La Grande Forge
Er staan een aantal goede meerpalen. Er wordt hier de hele week veel gevist.
We liggen op een leuke plek welke geheel is omgeven door groen bij een "picknick plaats".
Het is zaterdag, dus veel fietsers en vissers. Trein en verkeer horen wij hier nauwelijks. Stappen weer op de fiets om de auto op te halen
Vertrokken de volgende dag onder een toaal blauwe hemel om 08.45 via 7 sluizen over een afstand van 13 km naar Ravières.De eerste sluis 69 (Buffon) voor vandaag was al gereed , de sluiswachter was zomaar op tijd.Dus schutten om 09.10
De volgende 4 sluizen werden vlot gepasseerd en we haalden net voor 12.00 de laatste sluis voor vandaag: Nuits. 
Het laatste stuk ging zeer moeizaam door de vele waterplanten. De schroef zat ook vol. De waterplanten sloegen we er gelukkig weer uit door volle kracht achteruit te slaan.
Meerden om 12.22 af langs een goed geoutilleerde kade van Ravieres met stroom (16A) ,4 aansluitingen , en water. Allemaal geheel  gratis.
Rustige ruime kade met een redelijk mooi uitzicht, Het dorp ligt op 500 m met de nodige voorzieningen. Blijven een paar dagen liggen voor onderhoud en wasserij.                                                               
De haven wordt gemarkeerd door een geweldige kei van ruim 3 ton. Dit geeft aan dat dit dorp decennia lang afhankelijk is geweest van de steenhouwerijen in de buurt.men ziet dan ook op meerdere plaatsen bergwanden waaruit veel steen is gehakt. 
In het dorp staat een kerk uit de 12e en 16e  eeuw welke bezocht kan worden. Aan de overkant in Nuits-sur-Armancon  ligt een kasteel uit de Renaissance tijd.
De steen van Ravières.
Werden aan het einde van de avond tweemaal verrast. De eerste maal door een leuk vuurwerk, maar de tweede maal was iets minder leuk. We werden , zonder dat wij en onze "waakhond" het merkte losgegooid en dreven al zover van de kant dat we de motor moesten starten. Leve de kermis. " Vive la France"!
Wat hiervan geleerd?
Beter vastleggen met een ketting en slot tijdens kermissen, carnaval en andere feestdagen. Een vaste schijnwerper welke in de kortste keren bijgezet kan worden en betere handlampen gebruiksklaar. Een schijnwerper welke automatisch aangaat is natuurlijk nog mooier.
Gelukkig is dit voorval geen "schering en inslag". Men moet in wat grotere plaatsen wel attent blijven op z.g. "hangjongeren".
Ook  de aanwezigheid van kroegen en of dansgelegenheden  op de kade  moeten goed in ogenschouw worden genomen.                                                                                                                                                                                        Maandag   27 juli     Tl 28 Een zwaar bewolkte lucht met af een toe een buitje (en wat lichte onweer) is vandaag ons deel.
Het verven van het dek moet dus even wachten. De romp wordt daarom maar weer bijgewerkt.
Celina aan de was. De bakker was zomaar open op maandag.
Een tweetal passanten tussen de middag om te wachten op de sluis.
Repareerde het slotbeugeltje van het slotje van de stuurkolom (dashboard).
Wij hebben een open kuip maat een stuurwiel en een dasbord , welke wij altijd goed op slot doen als we in een haven liggen. Een deel van onze instrumenten zitten er tenslotte ook in.
Het blijft een rustig  op het kanaal. Voor de nacht slechts 2 medeliggers, een huurboot en een platmast.   De grootste drukte schijnt weer voorbij te zijn.   Celina gaat weer    "enthousiast" verder met de was.                                                                 
  Dinsdag     28 juli       Tl 30  De ochtend was niet al te warm, zo'n 25 C met wat lichte bewolking. Later op de dag breidde het hogedrukgebied zijn invloed uit en werd het weer flink warm.
Het dek werd geverfd en ook de stuurboordverschansing  werd weer eens van een nieuwe blauwe laag voorzien.
Verder werd de was gedroogd. Tot onze verbazing liep de haven helemaal vol met twee hotelboten en twee huurbakken nadat er een drietal boten gepasseerd waren tussen de middag.
Raviéres heeft  verder weinig te bieden. een pharmacie en een bakker. Verder helemaal niets.
woensdag   29 juli  Tl 30 Zeer lichte bewolking veroorzaakt weer een warme dag met een oplopende temperatuur tot 30 C.
Gaan verder met tjetten, n.l. donkerblauw. aan stuurboord.                                                             
Huurboten vertrekken al gauw. De hotelboot "Horizon 2" vertrekt om 1430 naar Ancy le Franc.
Maakt een aanvang met de opruiming van de boot. In de loop der jaren zijn onze bergruimtes behoorlijk vol geraakt en  het werd eens tijd. Vanwege de warmte schiet dat echter niet erg op. Celina gaat weer "enthousiast" verder met de was.
De zon is er altijd bij

Sjaak Anders   jan 2012 

STARTPAGINA ( varen door frankrijk)
Voor de andere delen : zie RECHTERKOLOM >>>

Geen opmerkingen:

Een reactie posten