zaterdag 4 februari 2012

De H.C. op het Can. de Bourgogne in 2009 DEEL 1

<META NAME="keywords"CONTENT="CanaldeBourgogne,frankrijk,fransekanalen,franserivieren,SaintjeandeLosne,Dijon,velars,  Tjalk,varen,reizen,bootreizen,bourgondie,ponthemery,thoreyenplaine,sluizen,brazeyenplaine">
<META NAMExxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx x
Met de tjalk  Hendrika Celina op het Canal de Bourgogne
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 


         Bemanning :     Hendrika Celina ,
                                    Sjaak en Belle de hond  
De Hendrika Celina in saint Jean de Losne  Oude sluis 
DEEL 1                    Saint Jean de Losne  -    Dijon 
FRANKRIJK :St. Jean de Losne : "Vieux L'Ècluse"  aan de SAONE :                     april/mei 2009
In de weken voor ons vertrek, we hadden besloten om deze zomer BOURGONDIË te gaan verkennen, maakten we ons schip, een Tjalk uit 1914, klaar voor de grote reis. Veel zonnige perioden met ongeveer 20 C waren ons deel. Vlak voor ons vertrek echter was het weer echter behoorlijk onbestendig en daardoor stelden wij ons vertrek, welke oorspronkelijk op 1 mei was gepland, uit tot 7 mei.
De Saone  vlak bij de Vieux l'Ecluse 
Ons schip, een Skûtsje van 20 meter en een diepgang van 0.5 meter is een ideaal vaartuig voor de Franse kanalen. Met onze diepgang kunnen we praktisch overal aanleggen en de gemiddelde diepgang van de kanalen, ca 1.40-180 m, geeft over het algemeen geen problemen. 
Bij vertrek hebben wij ons schip uitgerust met een boegschroef. In ideale oplossing voor de vele zeer scherpe bochten en soms bijna haakse aanloopkanaaltjes naar de sluizen. De sluizen, variërend van 30-40 m lengte, biedt ons schip voldoende ruimte.
Ons schip is ingericht voor dit soort grote reizen met o.a. 2 drinkwatertanks van elk 1000 liter, een dieselolietank van 400 liter voor onze motor, een "DAF 610" met ca 125 pk vermogen. Verder een drinkwatertankje in de natte cel  En accu's met een vermogen van ca 1400 Ah. 
Walstroom en een omvormer zorgen voor elektra. Een drietal kachels (Elektra, hout en gas) plaatsen ons niet   voor verrassingen. 
Onze grote kajuit met o.a. satelliet televisie. De slaaphut is voorzien van een grote tweepersoons kooi. In het vooronder zijn twee kooien. De natte cel met douche en een ruime kombuis met warm stromend water, magnetron en koelkast bieden ons meer dan vol doende luxe voor dit soort reizen. Ook in het vroege voor- en najaar is deze luxe toereikend. 
1e sluis op can de Bourgogne bij St Jean de L.
We maken het schip in deze tijd geheel vaarklaar met aandacht voor het ankergerei en de motor. We hebben helaas schade in de waterleiding achter de douche wand opgelopen door de vorst. Het kost ons een weekje om dat te herstellen. Ook een  koelwaterprobleem moet worden opgelost. De gesloten tank was praktisch leeg na de winter. Waarschijnlijk krimpen en uitzetten van metalen was de oorzaak. Want de hele zomer geen problemen meer gehad.
We bunkerden 1700 liter water en 175 liter diesel. 
Proviandeerden voedsel en drank. 
De geplande reis voor dit jaar is vanuit de haven "Oude Sluis" van "H2O" aan de Saône via het "Kanaal van Bourgondië" en de rivier de Yonne naar Auxerre. Vervolgens via het "Kanaal de Nivernais" en de het "Kanaal du Centre" weer retour naar St.Jean de Losne.
 Later zouden we onze reis moeten bijstellen door het veranderen van winterbestemming en de te veel geplande km's ( Ca 700) en 389 sluizen.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXxxxxxxxxxxXXXXXXXXXXXxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxXXXXXXXXXXX
LE CANAL DE BOURGOGNE
Het kanaal is gegraven tussen 1775  en 1833 en verbindt de valleien van de Saône en de Seine.
De opzet was om het transport tussen de Middellandse Zee en Noord Europa te bespoedigen. 
Reeds in de periode van Louis XII en Francois I waren er al plannen om een kanaal tussen de Atlantische Oceaan naar de Middellandse Zee via Bourgondie te realiseren.
In 1606, onder Henry IV, werden de eerste stappen ondernomen om de rivier de Ouche tussen Saint Jean de Losne en Dijon te kanaliseren. 
Het was echter veel later (1724) dat de ingenieur Abeille een plan ontwierp voor een Saône-Yonne kanaal met een waterbekken bij POUILLY en AUXOIS.
IN 1775 werd daadwerkelijk begonnen met graven en pas op 14 december 1804 voer het eerste schip van de Saône naar Dijon. 
In 1822 lag het werk een tijdje stil door geldgebrek, maar in 1832 werd het kanaal afgemaakt. In 1833 voer het eerste schip op 3 januari van LAROCHE-MIGENNES naar DIJON.
Paarden op het jaagpad can de Bourgogne 
Tussen 1879 en 1882 werd het kanaal aangepast conform de "Freycinet normen". D.w.z.: 
Sluizen 38,50 x 5 m. Waterdiepte van 2.15 -2.20 m en de diepgang van schepen 1.80 m. 
Natuurlijk zijn de afmetingen van de sluizen nog hetzelfde. De diepte van de kanalen is echter inmiddels verminderd naar 1.40-1.60 m.
 Achter de sluizen, ca 50 M na de drempel soms nog veel minder. Het onderhoud is slecht. Gebaggerd wordt er nauwelijks.                                                   
Het kanaal heeft een lengte van ongeveer 242 km. Het hoogste punt is 376 m boven zeeniveau. Om dit te overbruggen heeft men 113 sluizen naar de Yonne gebouwd en 76 sluizen naar de Saône.
Verder vormen meerdere aquaducten en nauwe doorgangen (soms wel 1300 M lang) een leuke onderbreking. 
De kanalen zijn hier en daar door het slechte onderhoud gehalveerd door afkalvende wallenkanten en boombegroeiing.
Op het hoogste punt is het kanaal door een berg gegraven bij POUILLY EN AUXOIS met een lengte van 3333 m in de berg en nog eens ruim 2000 m in nauwe toegangsgeulen aan beide zijden. 
De grootste hoogte is 3.10 M in de tunnel. In de zijden nog wat lager n.l. 2.20 m. Hoogte onder de vele bruggen is ca 3.50 m. 
Het kanaal wordt gevoed door een aantal stuwmeren in de buurt van bovengenoemde berg.
De belangrijke rivieren welke het kanaal voeden zijn de Armancon en de Ouche. 
Het kanaal doorsnijdt drie departementen: Tonnerois, Auxois en de Arriére Côte, welke behoren tot het meest attractieve deel van de Burgogne. 
 XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXxxxxxxXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxX                         
St Jean de Losne. 
Dit havenstadje met een rijk oorlogsverleden ligt op het kruispunt van de Saône, Canal de Burgogne, Canal du Rhône au Rhin en Canal de la Marne à la Saône. . Van oudsher een pleisterplaats voor de talloze peniches, welke tot voor enkele tientallen jaren nog veel graan haalden op de bovengenoemde kanalen. Het stadje met veel commerciele voorzieningen heeft een grote Gare d'Eau, waar vroeger, als het zwaar ging vriezen  de schepen beschutting zochten tegen de soms zware ijsgang op de rivier. 
In deze gare  zijn twee marina's gevestigd, die van H2O met ca 250 ligplaatsen en die van Blanquart  met ca 100 plaatsen. Beide  bedrijven bieden alle voorzieningen op het gebied van reparatie, beiden hebben ook kranen om schepen tot ca 20 ton op de kant te zetten. Stroom en water volop aanwezig. Liggeld ligt rond de E 10,- per nacht excl. 
Ludiek. 1e sluis can de Bourgogne 
In deze gare vindt men ook een grote vestiging van "le Boat"( Vroegere  Crown Blue Line).In het kanaal van Bourgondie vindt men lange kaden aan beide zijden waar veel langliggers en schepen voor reparatie en verbouwing liggen. Blanquart zit samen met een derde reparateur  op de oost oever. H2O met zijn reparatiewerkplaats op de Westoever. Aan beide kanten  vindt men stroom en water. Met een beetje zoeken vindt men er wel een ligplaats, desnoods vijfdik.  Vlak bij de sluis vindt men ook nog een droogdok, waar twee peniches tegelijkertijd in kunnen. Beheert door Atelier Fluvial. .Deze beheer ook nog een sleephelling, welke ook naast de sluis is gelegen aan de Westzijde. 
       De derde mogelijkheid om de nacht door te brengen is de trappenkaai in de rivier. , even stroomopwaarts van de    
       brug. men kan daar stroom verkrijgen via een muntenautomaat, welke in een zijstraatje staat tegenover de t
       rappenkaai, naast een café. Met een harde wind evenwijdig aan het Saônedal ligt men daar echter erg onrustig.  Alle   
       andere ligplaatsen op de rivier worden gebruikt door peniches en hotelboten
Het is de kleinste stad in Frankrijk als het gaat om de oppervlakte van ca 36 ha. Het had al een grote kerk in de 14e eeuw. 
Op 1 juli wordt het feit herdacht dat in 1636 700 man stand hielden tegen een Oostenrijks leger van 60.000 man. Dat doet men met grote waterfeesten in de haven en op de Saône. Het Raadhuis heeft nog een tijdje als onderkomen van Lodewijk de XIV gediend toen de Oostenrijkers zijn kasteel in Seurre, 15 km verderop, bezet hielden. 
We vertrokken op 7 mei van de "Oude sluis" aan de Saône, ca 3 km van St. Jean de Losne.naar PONT HEMERY ., 3 sluizen en 10 km.
Bij vertrek naar onze eerste stopplaats langs het "Kanaal van Bourgondie" worden we aanvankelijk geconfronteerd met een plotseling niet werkende boegschroef. 
Een cel van de Accu had het begeven. Vorstschade? Een andere accu werd geïnstalleerd. 
Mede door de sluiting van de sluizen tussen de middag ( 1200-1300) vertrokken we om 12.20. 
De Saône was heerlijk rustig en in het zonnetje was het heerlijk om te wennen aan het varen en manoeuvreren met het schip.
Dit in tegenstelling in het vorige najaar toen wij met een zware stroom van 3-5 km per uur tegen en met veel regen uit de "Midi" over de Rhone en de Saône naar St.Jean  de Losne waren gekomen.
Op de pinnen in de rimboe
De eerste sluis op het “ Kanaal de Bourgondië“ werd aangeroepen op kanaal 14 en een vlotte sas was het gevolg. 
Deze sluis is belangrijk voor de laatste informatie over het kanaal met betrekking tot werkzaamheden, sluitingen van panden en werktijden van het bedienend personeel op de sluizen.                                                      
Het kanaal hier in St.Jean ligt stampvol met grote en kleine schepen voor overwintering, dokken, herbouw en reparatie.
We manoeuvreerden er tussen door en een lange rechte vaart tot Dijon lag voor onze boeg. 
Op het kanaal was het nog rustig en we namen nog vlot een tweetal sluizen. Meerden af bij sluis 4 in Pont Hemery op pennen.   
Er wordt langs de kanalen bij gebrek aan meerpalen veel afgemeerd op pennen, welke men in de grond moet slaan. Stroom staat er nauwelijks. 's Avonds na 1900 worden de sluizen gesloten tot 09.00, dus van passerende schepen heeft men nauwelijks last.                                                                                                                                                                                                                                                        
Werden wakker met volop zon en besloten nog een dagje te blijven liggen. De volgende dag helaas geheel bewolkt met af en toe een klein buitje.                                                         
Célina op stap voor een lekker stokbrood. Na 50 min was zij weer terug. 
Hadden een schitterend wijds uitzicht over de akkers, kenmerkend voor dit gebied. Dit zou zo blijven tot Dijon toe.
Hulp bij het sassen door onze passagier Dick
Na Dijon verandert de omgeving zeer snel en verandert het akkerdecor in een bergachtig gebied l met  een hoogte  tot wel  ca 1000 meter.
Het hoogste punt van onze reis bij een van de langste tunnels van Europa is wel zo'n 375 meter en daarmee voor ons het hoogste punt sinds wij varen in Frankrijk. En dat doen wij sinds 2001.
Vooral het dal van de Ouche is verreweg het mooiste deel van de reis wat betreft het kanaal van Bourgondië.
Walkanten zijn schitterend begroeid, de omgeving biedt geweldige vergezichten, zeer afwisselend. Ik denk dat "liefelijk" het juiste woord is. Veel bloemenpracht tooit de wallenkanten en de velden.   
sluis canal de Bourgogne 
Verder is het hele kanaal meer dan rustig. Twee tot drie boten gemiddeld per dag is veel. Huurboten firma's zijn in een paar jaar tijd tot 25 % gereduceer
We vermoeden, dat behalve de torenhoge huurprijzen, ook de vele sluizen, in het bijzonder voor en achter de tunnel, te veel van het goede is voor een weekje vakantie.
De sluizen zijn allemaal op dezelfde manier uitgerust. Tot ongeveer 20 sluizen voor de tunnel is alles handmatig. Meestal duwstangen voor de deuren, soms wielen.                                                              
Hoewel men 's winters wel onderhoud pleegt aan de kanalen, gebeurt dit heel summier en zo goedkoop mogelijk. Men heeft op een aantal sluizen de stangen voor het openen van de deuren vervangen door verticale wielen met kabels. Veel problemen met het aflopen van de kabels zegt genoeg. Ook de afdichtranden van de deuren zijn "goedkoop" vervangen door vierkante balkjes, inplaats van halfronde, waardoor bij het openen regelmatig de deuren blijven hangen. Dan is het alle "hands aan dek". Extra sluispersoneel en scheepsbemanning 
moeten dan helpen. 
In enkele gevallen wordt de waterhuishouding mede geregeld door kleppen, welke elektronisch worden geregeld.
Soms blijven deze echter hangen en lig je in de kortste tijd aan de grond omdat men te veel water tussen de sluizen laat weg lopen.                                                                                                                                                                                                                                                                    PONT HEMERY - THOREY EN PLAINE    
Op 9 mei vertrokken we naar THOREY EN PLAINE , 9 km verderop met volop zon , een lichte sluierbewolking en een temperatuur van 25 C .We passeerden vlot een 7 tal sluizen met de welwillende medewerking van een sluiswachter die doorwerkte tot 12.10. 
Sluizen worden hier handmatig bediend en af en toe meewerken waar nodig versnelt de dagtrip. Het is onnodig om te zeggen dat een echte planning tot op het uur bijna onmogelijk is. Hoewel nauwelijks andere scheepvaart, kan een tegenligger of het niet aanwezig zijn van een sluiswachter een behoorlijke vertraging opleveren.   
Soms moet een sluiswachter of sluiswachteres meerdere sluizen bedienen en rijdt dan op de bromfiets of soms met een autootje heen en weer tussen de haar of hem toegewezen sluizen voor die dag. Soms kom je dezelfde persoon tientallen sluizen of enkele dagen later weer tegen.
De oevers zijn hier omzoomd door populieren, welke hier al de nodige jaren staan gezien hun lengte en omvang.
Meerden af in Thorey en Plaine  om 12.20 onder de bomen. Lekker in de schaduw bij 25 C met een uitzicht over veel korenvelden. Ca. 1.5 km van het dorp Longcourt en Plaine.
De dorpjes bieden nog maar weinig winkels. Meestal nog wel een Apotheek. De bakkers zijn echter snel aan het verdwijnen. De Supermarkten bij de wat grotere plaatsen moeten soulaas bieden.
Bretenieres 
Goede aanlegmogelijkheid tussen sluis Epoisses (64) en Bretenieres (65). 
Bij de Silo een mooie kade met een zestal goede bolders . Er is voldoende diepte van ca 1.80 m. Naast de Silo ligt een zwaaikom , welke echter ij juni al aardig begroeid was. Tussen deze zwaaikom en sluis Bretenieres  bevinden zich bijna over de hele kanaallengte  goede bolders en overal een behoorlijke diepte. Duidelijk aangelegd voor de wachtende en/of geladen peniches voor de graansilo. Er is helaas weer geen elektra of water. De kade wordt veel gebruikt door vissers. Op loopafstand aan de westkant van het kanaal ligt een supermarkt .Het dorp biedt verder weinig of geen commercie. een bakker hebben we niet aangetroffen. 
THOREY EN PLAINE : ÉCLUSE  LA COMBE  
zondag   10 MEIMet veel bewolking en af en toe een bui arriveerden onze vrienden  Ineke en Dick uit Brummen met hun Camper op zondag 10 mei. De komende dagen gaan zij meevaren. 
De hele dag passeerden slechts twee jachten "stroomopwaarts". "Montant" zoals ze hier in Frankrijk zeggen. Weer een mooi moment om van de ingeslagen wijn in St Jean de Losne te genieten.
"Brazey en Plaine  
Een goede ligplaats is te vonden even ten zuiden van de brug .Deze brug ligt ca 300 m ten zuiden van sluis Brazey pk 237,5 . Goede bolders . Zwaaikom. Diepte ca 1.20 m  Geen voorzieningen 
Brazey sur Plaine 
Met een half bewolkte lucht en een temperatuur welke rond de middag opliep naar 26 C in de schaduw, vertrokken  wij op maandag 11 mei   met onze twee gasten richting Dijon  
Vandaag   staan er 7 sluizen over een afstand van 6 km op het programma. 
Namen 6 sluizen zonder al te veel problemen met extra hulp in de sluizen van onze gast Dick en meerden vlak voor 12.00 af bij het vliegveld van Dijon.
Hoofdzakelijk een militair vliegveld en de ene “Mirage” na de andere scheerden rakelings over onze hoofden. Imponerend. Dat wel. 
 Onze gasten waren onder indruk van de straaljagers op een dergelijke korte afstand van ongeveer 100 m en ca 50 m hoogte. Maar een herrie!
 Vertrokken om 1255 weer. Meerden om 1350 af voor sluis 61 “Grand Ouges.” Vlak bij veel industrie. Niet mooi. De omgeving is hier te stedelijk.                                                            
De drinkwaterpomp staakt helaas haar werk. Verstopt met ketelsteengruis? Nee, blubber! Het schoonmaken van drinkwatertanks  na de winter met azijn is dus duidelijk niet de juiste manier.                                                       
Hotelschip op can de bourgogne 
Vertrokken met onze gasten  op 12 mei opnieuw om 10.00 vanaf sluis Grand Ouges verder naar Dijon  .  Vandaag 8 sluizen over een afstand van 7 km. Moesten helaas een half uur in de sluis wachten op een meeligger, welke tot en met onze bestemming in alle sluizen meeschutte. 
Dat kost veel extra tijd. Meestal zijn er ook te weinig bolders. Verder gingen de sluizen 61 t/m 58 (Grand Ouges, Préville, Beauregard en Longvic) gesmeerd. Lunchten in sluis 57 (Romelet) van 1200-1300. Wanneer men strandt bij een sluis tussen 12.00 en 13.00 is het in overleg vaak mogelijk om gedurende die tijd in de sluis te blijven liggen.dat is voor een groter schip zoals wij die hebben veel makkelijker om af te meren. Aanleggen vlak voor een sluis is niet altijd mogelijk door het ontbreken van goede afmeer palen en  afgekalfde wallenkanten. 
Daarna  namen we nog twee sluizen : “Colombiéres” en “Dijon” (56 en 55) , welke met goede hulp van de sluismeesters wederom zeer vlotjes verliep.
'de schipper weer eens aan het werk 
Meerden om 1400 af In de Gemeentehaven van Dijon  langs de “Steile Bank“, een Nederlands Hotelschip, welke vaart tussen DIJON en TOURNUS.
De haven van Dijon bestaat uit een kom met een eiland in het midden. Dit eiland is helemaal vol gegroeid en nauwelijks te betreden. Veel eenden en ganzen van verschillende rassen worden er gehouden door de gemeente. 
Aanleggen kan men goed aan een paar steigers bij de hele dag gesloten Capitainerie. De campingbaas komt 's avonds geld ophalen voor afmeren en elektra. Ca 8.- E per nacht. 
Grotere schepen ( > 15 m ) kunnen tussen de hotelboten aan de Noordzijde achter het eiland liggen of langszij een hotelboot.                                   
 Aan de Zuidzijde langs het kanaal goede afmeermogelijkheden aan goede bolders. Echter geen Elektra of water. Openbare kade. Let op hangjongeren! 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
DIJON
De oude binnenstad van Dijon met haar vele oude gebouwen uit het Bourgondische tijdperk en veel leuke winkels ligt op ongeveer 10 minuten lopen. De "mosterd"stad bij uitstek. D I J O N 
Het is niet goed duidelijk wanneer Dijon is ontstaan. In de Gallo-Romijnse tijden was de plek bekend als DIVIO. Het was een van de centra van beschaving in Europa in de 15e eeuw. 
Tussen 1364 en 1477 was het de hoofdstad van een rijk welke zich uitstrekte van Vlaanderen tot Bourgondiër en omvatte ook Zeeland, Holland en Gelre. De eerste Hertog van Bourgondië was Philippe de Stoute. Karel de Stoute was de laatste Hertog van dit rijk.
Na overgave aan Lodewijk XI in 1477 werd het een deel van Frankrijk.    
 De rijkdom uit die tijd is goed te zien aan de vele paleizen en andere indrukwekkende gebouwen. De "Kathedraal of St. Benignus", herbouwd tussen 1280 en 1314 en de "Notre Dame" kerk uit de 13 e eeuw zijn slechts een paar voorbeelden. 
Aan de westzijde ligt Lac Kir. Genoemd naar een burgemeester, welke ook de Kir Royal zo beroemd maakte. Een scheutje zwarte bessen likeur in een glas witte droge wijn is hemels, terwijl een longdrink met tonic en kir ook niet te versmaden valt. De Bourgondische levensstijl ademt men hier door alle poriën.                                                                                                    
Maar toen was het kanaal er nog niet en gebruikte men vooral de rivier de Armancon voor plaatselijk transport
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx             
Publieke kaai in Dijon haven                  
In Dijon liggen in het voorjaar een achttal hotelschepen, welke of op de Saône varen of op het kanaal tot aan de tunnel. Deze afstand is ongeveer 81 km en 76 sluizen. 
Over deze tunnel, de "Voûte de POUILLY EN AUXOIS", komen we later terug. De tunnel is te nauw en te laag voor deze hotelboten met hun hoge en soms hele luxe opbouw en zwaaien rond in Vandenesse, ca 3km voor de tunnel. 
Deze  hotelboten varen meestal met een 4-6 tal Amerikanen voor veel geld. We merkten echter dat deze schepen  dit jaar veel stil lagen. Economische crisis? Te dure Euro ?                                                             
De verbindingen per spoor  naar en van Dijon , met name de TGV , zijn uitstekend.
Dijon        GEMEENTE HAVEN   
Vrijdag  15 mei. Temp. 19 C.  Wederom geheel bewolkt met veel regen. Blijven dus voorlopig nog maar even liggen. Vieren  de Vrijdag. Boodschappen werden weer even gedaan en Celina  neemt natuurlijk haar kans om nog weer even te winkelen. 
Dijon   
Een echte  stadshaven met alle drukte van voorbijgangers op de kade vandien.  Er is een havenkom met een eilandje. Dit eiland is niet te betreden, Het wordt gebruikt door diverse soorten eenden. In de hoek bij de Capitainerie, welke niet bezet wordt, zijn een aantal vingers met ca 10 plaatsen voor passanten . Verder liggen hier een aantal vaste liggers. waaronder een drietal grote luxe motors.  Verder achter het eiland liggen meestal een aantal hotelschepen. Bij de Capitainerie in de buurt is elektra en water. Aan de overkant is  ook een goede mogelijkheid om af te meren. Geen elektra.                                                                                                                                                             
Dijon, het havenpark
langs de kade ligt een plantsoen welke druk beocht wordt.Sinds dit jaar (2010) ligt er op de plek waar normalerwijze de luxe motors kunnen afmeren een restaurant schip (peniche formaat)Deze geeft in de zomer regelmatig muziekparties tot 02.00 s nachts. 
Alleen moet men daar alert zijn op vandalen.     De oude binnenstad met heel veel mooie gebouwen  en alle soorten winkels is op ca 15 minuten lopen.  Er zijn veel soorten "mosterd"winkeltjes , welke de beroemde mosterd van Dijon verkopen. Het park langs de haven is  erg druk . 
Voor meer informatie over de havens: HAVENS EN AFMEERPLEKKEN in Frankrijk.
Sjaak Anders    jan 2012                                                              STARTPAGINA (Varen in Frankrijk)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten